BOEKHOUDING

De boekhouding vormt de basis van alles en bestaat uit:

Ingave gegevens

Het voeren van de boekhouding begint bij de ingave van de aan -en verkoopfacturen, het verwerken van de ontvangsten en loondocumenten en het inboeken of automatisch inlezen van de bankuittreksels. Vooraleer er hiermee gestart kan worden, dienen deze documenten bezorgd te worden, hiervoor laten we de vrije keuze aan de klant om ofwel volledig digitaal te werken danwel volledig op papier of ergens daartussen.

Aangezien er met een digitaal boekhoudpakket gewerkt wordt, bestaat de mogelijkheid voor u als klant om zelf de boekhouding bij te houden met onze opvolging en ondersteuning waar nodig.

Verder geven we u ook advies over de organisatie en het juist en efficiënt bijhouden van uw administratie en het correct opmaken van uw eigen verkoopfacturen.

Balans

Na het ingeven van de facturen, ontvangsten en financiële documenten kan er een balans gemaakt worden.
De balans is een momentopname van de financiële toestand van uw onderneming, hieruit wordt duidelijk hoe uw onderneming ervoor staat.
De balans bestaat aan de ene zijde uit de bezittingen en vorderingen, de activa en aan de andere zijde uit het eigen vermogen en de schulden, de passiva.

Telkens uw boekhouding verwerkt is, wordt de balans nagekeken en brengen we u op de hoogte van eventuele aandachtspunten.
Verder gaan we ook telkens uw openstaande klanten en leveranciers na, zodat eventuele betalingsachterstanden, ontbrekende facturen en documenten of andere mogelijke problemen tijdig opgespoord en opgelost kunnen worden.

Resultaten

Als blijkt uit nazicht van de balans dat de boekhouding volledig is, kan er overgegaan worden tot het berekenen en evalueren van de resultatenrekening.
In de resultatenrekening worden de kosten en opbrengsten tegenover elkaar gezet waarna het resultaat bekomen wordt wat kan resulteren in winst of verlies.

Dit resultaat vormt ook de basis voor de belastingberekening en in een eenmanszaak ook voor de berekening van de sociale bijdragen. Vandaar dat er op regelmatige basis een tussentijdse resultaatberekening gemaakt zal worden om eventuele voorafbetalingen van belastingen en herberekening van sociale bijdragen te kunnen adviseren.

Ook naar wens van de klant kunnen er periodieke resultaatberekeningen gemaakt worden zodat u als ondernemer de toestand van uw bedrijf nauwgezet kan opvolgen en bijsturen waar nodig.