STARTERSBEGELEIDING

Goed begonnen is half gewonnen!

3, 2, 1, start

Een eigen zaak starten begint meestal met een droom, interesse of passie, maar vooraleer u hiervan uw (bij)beroep kunt maken, dienen er een aantal stappen doorgenomen te worden.

Eerst en vooral gaan we samen de haalbaarheid van uw ondernemingsproject na, daarna zorgen we in samenwerking met een ondernemingsloket voor het nakijken en aanvragen van de vereiste documenten, eventuele diploma's, vergunningen, registraties en het vervullen van de oprichtingsformaliteiten. Indien nodig zorgen we voor de activatie van uw btw nummer en andere fiscale registraties.

Eenmaal deze papiermolen afgehandeld is kan u van start gaan, waarbij we steeds beschikbaar blijven voor vragen die u zou hebben.

Vennootschap?

In sommige gevallen kan het interessant zijn, vanuit fiscaal, juridisch of organisatorisch oogpunt, om te starten in een vennootschap. Er bestaan enkele verschillende vennootschapsvormen, afhankelijk van uw situatie zullen we de meest geschikte vorm adviseren en de voor -en nadelen hiervan toelichten.

Nadat de vennootschapsvorm gekozen werd, moet er eventueel een financieel plan opgesteld worden, afhankelijk van de vennootschapsvorm. Een financieel plan moet aantonen dat het aanvangsvermogen toereikend zal zijn voor de uitoefening van de voorgenomen activiteit over een periode van minstens twee jaar. Dit financieel plan omvat onder andere een geprojecteerde balans en resultatenrekening, de financieringsbronnen en een overzicht van de geprojecteerde cashflow.

Als laatste zorgen we, afhankelijk van de vennootschapsvorm, voor de aanlevering van alle benodigde documenten en gegevens aan de notaris, zodat deze de oprichtingsakte kan opstellen. Vanaf het moment dat uw oprichtingsakte neergelegd is bij de griffie van de ondernemingsrechtbank verkrijgt uw vennootschap rechtspersoonlijkheid en bestaat ze officieel.

Begeleiding

Voor, tijdens en na het starten van uw eigen zaak wordt u met vele nieuwe documenten en vragen geconfronteerd, Glemofisc staat u graag bij om deze toe te lichten en te beantwoorden.

Verder ondersteunen we u bij uw eerste stappen als zelfstandige, we zorgen dat u weet welke documenten en gegevens u moet bijhouden, hoe u de facturatie verricht en hoe u uw administratie volledig en eenvoudig organiseert, daarnaast lichten we uw fiscale verplichtingen toe.

In het begin verkiezen we een nauwgezette opvolging van uw boekhouding en resultaten zodat er kort op de bal gespeeld kan worden bij eventuele problemen, tekortkomingen of ontbrekende documenten.