01/01/21 Brexit: nieuwe BTW regels

Gepubliceerd op 1 januari 2021 om 16:07

Vanaf 01/01/21 treden er nieuwe Btw regels in werking betreffende aan -en verkooptransacties met het Verenigd Koninkrijk wegens de Brexit.

Voorheen was het voldoende om als btw-plichtige bij een gewone transactie met Engeland uw btw nummer door te geven waarna er een factuur zonder btw opgemaakt werd wegens een intracommunautaire levering of dienst (algemene regel). Sinds de Brexit die op 31/12/2020 van kracht werd wordt Engeland niet langer beschouwd als een EU lidstaat, maar als een 'derde land'. Hierdoor valt het vrije verkeer van goederen tussen Engeland en België weg. Deze wijziging brengt enkele belangrijke fiscale gevolgen met zich mee op vlak van btw voor uw onderneming. De volgende btw regels zullen vanaf 01/01/2021 van toepassing zijn:

Gevolgen voor goederentransacties

In een handelstransactie tussen 2 btw belastingplichtigen (B2B) zal de levering van goederen door een Belgische onderneming naar een Britse onderneming en omgekeerd niet langer kwalificeren als een intracommunautaire levering en intracommunautaire verwerving. Alle goederentransacties zullen beschouwd worden als in -of uitvoer, onderworpen aan de Britse of Belgische invoerbelasting met daarbovenop een eventuele douaneheffing.

 

Invoer:

Bij aankopen vanuit het Verenigd Koninkrijk

  • we spreken niet meer van een intracommunautaire verwerving, maar van een invoer of import
  • de btw bij aankomst blijft verschuldigd, maar moet in principe aan de douane betaald worden
  • voor de btw kent België een verleggingsregeling bij import. Het voordeel van die regeling is dat de btw niet bij de grens aan de douane betaald hoeft te worden, maar in de btw-aangifte opgenomen kan worden. Voor deze verlegging is wel een vergunning nodig (ET 14.000-vergunning). Het verkrijgen van deze vergunning is aan voorwaarden verbonden

 

Uitvoer:

Bij verkopen aan het Verenigd Koninkrijk

  • is er geen sprake meer van een intracommunautaire levering, maar van een uitvoer
  • er hoeft nog steeds geen btw aangerekend te worden op de factuur, u moet wel kunnen bewijzen dat de goederen de EU verlaten hebben
  • er moet geen intracommunautaire opgave meer indienen voor uw verkopen naar het VK
  • de verkopen dienen niet meer in de eventuele Intrastat listing opgenomen te worden

 

Deze wijziging impliceert verder ook nog:

  • het wegvallen van de toepassing van vereenvoudigingsregels zoals driehoeksverkeer, call-off stock en niet-overbrengingen;
  • een verplichte registratie in het VK in hoofde van de Belgische onderneming voor btw-doeleinden;
  • het aanvragen van een EORI-nummer in zowel het VK als in de EU;
  • het vervullen van douaneformaliteiten (in-en uitvoeraangiften, transportdocumenten,…);
  • een aanvraag voor btw teruggaaf via Vat Refund is niet langer mogelijk, er dient een teruggaafverzoek gericht te worden aan de Britse belastingdienst

Bij transacties tussen een onderneming en een particulier (B2C) zal de levering van goederen door een Belgische e-commerce onderneming aan een afnemer in het Verenigd Koninkrijk niet langer vallen onder de regeling van afstandsverkopen. Deze levering zal worden behandeld als een uitvoer in België vrijgesteld van btw en een invoer in het VK onderhevig aan Britse btw. Bijgevolg dient de Belgische onderneming zich te registreren in het VK voor btw. Ook hier vinden er wijzigingen plaats in het kader van factuurvereisten en in het invullen van de btw-aangiftes en het vervullen van douaneformaliteiten.

Gevolgen voor dienstentransacties

Voor de meeste dienstverrichtingen tussen 2 ondernemingen (B2B) verandert er niet veel, de hoofdregel inzake plaatsbepaling blijft nog steeds dezelfde, enkel op vlak van de roosters in de btw aangifte zijn er wijzigingen. Ook hier geldt dat er geen intracommunautaire opgave meer opgesteld hoeft te worden.

Voor dienstverrichtingen tussen een particulier en onderneming (B2C) wijzigen de regels wel, de dienst zal nu geacht worden plaats te vinden in het land van de consument. Voor diensten verricht voor een Britse particulier zal een Belgische onderneming zich in de toekomst dus in het Verenigd Koninkrijk moeten laten registreren volgens de daar geldende regels.

Impact op MOSS

Het Verenigd Koninkrijk zal niet langer deel uitmaken van de Mini-One-Stop-Shop (MOSS). Dit betekent dat Belgische ondernemingen de btw-aangiften met betrekking tot telecommunicatiediensten, radio- en televisieomroepdiensten en elektronische diensten verricht aan particuliere consumenten in het Verenigd Koninkrijk niet meer kunnen indienen via Intervat. Deze ondernemingen zullen zich voor de betrokken diensten moeten registreren in het Verenigd Koninkrijk om volgens de daar geldende regels Britse btw af te dragen.

Impact op de verplichting tot btw-identificatie

Alvorens Britse ondernemingen belastbare handelingen in België stellen, zullen zij zich voortaan moeten registreren in België via een in België erkende aansprakelijke vertegenwoordiger. Een rechtstreeks btw-identificatienummer in België zal niet langer volstaan.

Indien de Britse onderneming reeds over een rechtstreeks btw-identificatienummer in België beschikt, dan moet dit btw-nummer uiterlijk op 31 maart 2021 worden omgezet naar een btw-identificatienummer met aanstelling van een aansprakelijke vertegenwoordiger, het nummer blijft behouden.

Omgekeerd dienen Belgische ondernemingen die belastbare handelingen in het VK wensen te stellen, zich in het Verenigd Koninkrijk voor btw-doeleinden te registreren, zodanig dat invoerformaliteiten kunnen worden vervuld en de btw bij invoer kan worden betaald aan het Verenigd Koninkrijk.

Het Verenigd Koninkrijk zal de regeling van “Postponed VAT Accounting” invoeren, wat betekent dat de btw bij invoer niet onmiddellijk moet worden betaald, maar slechts via de Britse btw-aangifte en in dezelfde aangifte in aftrek kan worden gebracht (vergelijk met onze ET 14.000-vergunning). Deze regeling geldt enkel voor de geregistreerde ondernemingen in het VK. Het is raadzaam dat een Belgische onderneming die op deze wijze zaken wenst te doen, zich snel registreert aangezien de duur van de registratie enige tijd in beslag kan nemen.

Impact op de btw-teruggaven

Het teruggaafverzoek van btw voor handelingen verricht vanaf 1 januari 2021, kan niet langer worden ingediend via Intervat/VAT Refund. Hiertoe dient de Belgische onderneming een teruggaafverzoek in te dienen in het VK. Omgekeerd zullen Britse ondernemingen Belgische btw kunnen terugvorderen via de 13de Richtlijn procedure.

 

Omwille van de verregaande wijzigingen ten gevolge van de Brexit, is het van belang uw onderneming hierop tijdig voor te bereiden,  er zijn namelijk boetes gekoppeld aan het niet vervullen van de juiste formaliteiten en het niet volgen van de regels.

 

Dit betreft een nieuwsartikel, raadpleeg steeds een expert vooraleer een beslissing of wijziging door te voeren, Glemofisc kan op geen enkele wijze verantwoordelijk gesteld worden voor het gebruik van de in dit artikel vermelde informatie.